<< Powrót
GAZNIKOWY UKŁAD ZASILANIA
Układ zasilania silnika ma za zadanie przygotować mieszankę paliwowo-powietrzną 
i  dostarczyć ją do komory spalania we właściwym momencie w odpowiednich 
proporcjach. 
Na rys. 4.38 str. 57 pokazano gaźnikowe zasilanie silnika z ZI. Jest to klasyczny układ 
zasilania, w którym rozpylenie paliwa w powietrzu odbywa się w gaźniku. (o gaźniku na 
następnych lekcjach). W skład takiego układu muszą wchodzić jeszcze inne elementy. 
1. Zbiornik paliwa z układem odpowietrzającym i zazwyczaj ze wskaźnikiem ilości paliwa 
i lampką kontrolną tzw.  rezerwy paliwa , pozwalającą na przejechanie jeszcze 
ok. 80-100 km.
              
2. Pompa zasilająca, stosowana wtedy gdy zbiornik paliwa znajduje się niżej niż gaźnik, 
Najczęściej stosowane pompy zasilające: 
    - przeponowa z napędem mechanicznym (na rys. 4.39 str. 58 za pomocą popychacza od  
      wałka krzywkowego rozrządu), 
    - przeponowa, w której przepona pracuje w rytm zmian podciśnienia w komorze korbowej
      silnika i mająca zastosowanie w silnikach dwusuwowych, 
    - przeponowa napędzana rdzeniem elektromagnetycznym   zwieranie i przerywanie 
      obwodu elektrycznego powoduje ruchy rdzenia połączonego z przeponą 
    - skrzydełkowa napędzana silnikiem elektrycznym. 
Uwaga: Dźwignia napędowa na rys. 4.49 przesuwając w dół trzpień przepony powoduje 
zasysanie paliwa do przestrzeni na przeponą, natomiast gdy popychacz nie naciska na 
dźwignię to sprężyna naciskając na przeponę tłoczy paliwo. Połączenie dźwigni napędowej 
z popychaczem przepony jest ze znacznym luzem (ma dłuższe wycięcie), co sprawia, że przy
małym zapotrzebowaniu na paliwo dźwignia wykonuje ruch jałowe.
          
3. Filtr paliwa - najczęściej z wkładem filtrującym papierowym.
            
4. Filtr powietrza o różnych konstrukcjach: 
    - bezwładnościowy, w którym nagła zmiana kierunku strumienia powietrza powoduje 
      wytrącanie cząsteczek pyłu, 
    - z wkładem filtrującym np. filc, papier, siatka metalowa (suchy, mokry, z kąpielą olejową),
    - kombinowany, w którym wykorzystuje się wszystkie powyższe sposoby oczyszczania 
      powietrza.
          
5. Przewody paliwowe (z tworzywa sztucznego i metalowe) 
       
6. Kolektor dolotowy, którym mieszanka paliwowo-powietrzna przedostaje się do cylindra 
(cylindrów). Konstrukcja kolektora dolotowego w zasadniczy sposób wpływa na pracę 
silnika, jego moc i sprawność. Przykładowo odpowiednia długość i kształt przewodów 
kolektora może być wykorzystanie do dynamicznego doładowania cylindrów (o czy mowa 
będzie później). 
Uwaga: Na rys. 4.46 str. 61 pokazano układ dolotowy powietrza do gaźnika z możliwością 
podgrzewania powietrza, gdy jest niska temperatura otoczenia. 
BUDOWA I DZIAŁANIE GAZNIKA 
ELEMENTARNEGO
Gaźnik służy do wytwarzania jednorodnej mieszanki paliwowo-powietrznej o składzie 
zapewniającym pożądane własności silnika w różnych warunkach trakcyjnych. Gaźnik 
również reguluje mocą silnika przez regulowanie ilości mieszaniny palnej dopływającej 
do cylindrów silnika. 
Na rys. 4.40a str. 58 pokazano schemat budowy i działania gaźnika elementarnego. 
Pływak, dzięki zaworowi iglicowemu utrzymuje stały poziom paliwa w komorze 
pływakowej. Jeżeli w cylindrze silnika powstaje podciśnienie (np. w silniku 
czterosuwowym, gdy tłok przesuwa się z 
GMP do DMP), to następuje zasysanie powietrza,
które przepływając przez gardziel zwiększa swoją prędkość. Powstające wtedy 
podciśnienie tuż za przewężeniem gardzieli wysysa odpowiednią ilość paliwa 
z rozpylacza. 
Na wykresie poniżej pokazano jak zmienia się skład mieszanki paliwowo-powietrznej 
w zależności od położenia przepustnicy. Krzywa 
A dotyczy gaźnika elementarnego i jak 
z jej przebiegu wynika, skład mieszanki palnej w niektórych stanach pracy silnika jest 
niewłaściwy. 
A - skład mieszanki palnej wytwarzanej przez gaźnik elementarny, 
B - skład mieszanki palnej wytwarzany przez gaźnik rzeczywisty,
(Oznaczenia na wykresie potrzebne do lekcji następnej: 
1 - urządzenie rozruchowe, 
2 - urządzenie biegu jałowego, 3 - urządzenie wyrównawcze (kompensacyjne), 4 - pompka
 przyspieszająca, 
5 - urządzenie wzbogacające).
           
Prawidłowy skład mieszanki paliwowo-powietrznej w zależności od położenia 
przepustnicy, a także od obciążenia silnika przedstawia krzywa 
B