<< Powrót
SMAROWANIE SKRZYNEK BIEGÓW I INNYCH PRZEKŁADNI
1. Klasy olejów przekładniowych 
1.1. Klasy lepkości (wg normy SAE): 
       70 W - rejony o najniższej temperaturze powietrza, 
       75 W - rejony, gdzie dominuje wyjątkowo niska temperatura powietrza, 
       80 W - okres zimowy o umiarkowanej strefie klimatycznej, 
       85 W - okres zimowy w krajach o łagodnym klimacie. 
       90 - okres letni w umiarkowanej strefie klimatycznej, 
       140 - okres letni   przeważnie do samochodów ciężarowych i autobusów, 
       250 - klimat wybitnie gorący (tropikalny). 
Uwaga: Najczęściej produkowane są oleje przekładniowe wielosezonowe, jak np. SAE 80W-90. 
1.2. Klasy jakości (wg API) 
       GL-1 - przeznaczone do przekładni o zębach prostych, śrubowych, a takrze przekładni 
                   ślimakowych, niektórych przekładni ręcznych, pracujących w bardzo łagodnych 
                   warunkach. 
       GL-2 - zawiera dodatki uszlachetniające i przeciwkorozyjne. Stosowane do przekładni bardziej
                   obciążonych niż przewidziane dla olejów klasy GL-1. 
       GL-3 - zawiera dodatki przeciwutleniające, przeciwkorozyjne oraz smarne typu EP (Extreme 
                   Pressure), które pozwalają na właściwe smarowanie przy bardzo dużych naciskach 
                   jednostkowych. Oleje tej klasy cechują się dużą odpornością na starzenie. 
                   Przeznaczone są do przekładni stożkowych pracujących w umiarkowanych warunkach 
                   obciążenia i przy średnich prędkościach. 
       GL-4 - oleje o lepszych właściwościach smarnych niż oleje klasy GL-3, przeznaczone do     
                   przekładni średnio obciążonych ( w tym hipoidalnych) pracujących przy dużej prędkości 
                   i małym momencie lub odwrotnie. 
       GL-5 - oleje o bardzo dobrych właściwościach przeciwzużyciowych i przeciwutleniających. 
                   Stosowane są do takich przekładni jak oleje klasy GL-4 ale pracujących przy 
                   obciążeniu udarowym, w tym do mostów napędowych dużych samochodów. 
       GL-6 - Przeznaczone są po przekładni hipoidalnych oraz do innych przekładni zębatych 
                   pracujących przy największych obciążeniach i prędkościach obrotowych 
                   w ekstremalnych warunkach.
        
2. Smarowanie przekładni 
Smarowanie przekładni odbywa się odpowiednim gatunkiem oleju, dobranego wg wskazówek 
podanych w pkt 1 (lub wg instrukcji obsługi pojazdu), który wlewany jest do obudowy przekładni 
do określonego poziomu (smarowanie zanurzeniowe).