WPROWADZENIE DO PRZEDMIOTU
<< Powrót
ZARYS HISTORII MOTORYZACJI
1. Cel nauki przedmiotu (patrz - str. 5 proponowanej literatury)
             

2. Materiał nauczania (patrz - spis treści proponowanej literatury)
         
3. Literatura (proponuje się opracowanie prezentowane na  
    www.edukator.republika.pl, które może zastąpić kilka podręczników 
    zalecanych przez program nauczania)  
     
4. Zeszyt (min. 80 kartkowy w kratkę)
     
5. Przybory rysunkowe (min. ołówek i gumka do ścierania)
          
6. Ogólne wymagania edukacyjne (str. 6) i szczegółowe (str. 87 w cz. I 
    i str. 101 w cz. II) 
1680 r.  Niemiec Farfler buduje pojazd napędzany ręcznie za pomocą 
             przekładni zębatej (rys. 1.1 str. 7). 
1759 r.  Francuz M.J. Cugnot zbudował pierwszy pojazd trójkołowy 
             napędzany silnikiem parowym, który podczas swojej pierwszej jazdy  
             uderza w mur i łamie się (rys. 1.2 str. 7). 
1860 r.  Francuz E. Lenoir zbudował pierwszy silnik spalinowy działający na 
              zasadzie dwusuwu na paliwo gazowe. 
1874 r.  Niemiec N. Otto zbudował pierwszy silnik spalinowy czterosuwowy 
             spalający gaz. 
1879 r.  Niemiec C. Benz uzyskał patent na dwusuwowy silnik spalający benzynę. 
1884 r.  Niemiec G. Daimler skonstruował pierwszy pojazd silnikowy   
             rodzaj prymitywnego motocykla. 
1886 r.  C. Benz i G. Daimler publicznie demonstrują swoje samochody       
             (rys. 1.3 str. 7 przedstawia ogólną konstrukcję pojazdu C. Benza). 
1893 r.  R. Diesel zbudował pierwszy silnik o zapłonie samoczynnym.
           
                          Kilka dat z rozwoju motoryzacji w Polsce 
1921 r.   T. Tański opracował samochód osobowy 
CWS - T1
1934 r.   Na podstawie umowy licencyjnej z fabryką FIAT rozpoczęto 
              produkcję samochodu osobowego 
Fiat 508
1935 r.   Powstaje całkowicie polskiej konstrukcji, motocykl 
Sokół
1949 r.   Rozpoczęcie produkcji samochodu ciężarowego 
Star 20. 
1951 r.   uruchomienie seryjnej produkcji samochodu osobowego 
FSO 
              
Warszawa wg licencji byłego ZSRR (M 20 Pobieda). 
1957 r.   Rozpoczęto seryjną produkcję samochodu małolitrażowego 
FSO  
              
Syrena.
1967 r.   Uruchomienie na Żeraniu w Warszawie produkcji samochodu  
              osobowego
 Polski Fiat 125p. 
1973 r.   Rozpoczęto produkcję w Bielsku - Białej i Tychach samochodu 
              osobowego marki 
Polski Fiat 126p a w Poznaniu samochodu 
              osobowo - terenowego 
Tarpan 233. 
1978 r.   Produkcja nowego modelu samochodu osobowego o nazwie Polonez.
         
Zadanie. Podać inne przykłady rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Polsce 
                oraz fabryki (firmy) produkujące samochody i zespoły do nich. 
- 1 -
- 2 -